Literaire evenementen

Een van de twee hoofdzaken van Stichting Verbergh is het organiseren van literaire evenementen. Hieronder een greep uit wat Verbergh op dit vlak heeft gedaan:

‘Haagse Helden’ (samenwerking met Karel Kanits)

1 Juli 2018 was de aftrap en de middag was een geweldig succes.

Aan deze editie van het roemruchte muziek- en spoken word-programma Haagse Helden deden mee: dichter-troubadour Alexander Franken, verhalenverteller-Puur Gelul-organisator Boozy, muziekjournalist-columnist Erik Bevaart en DJ Dunja Close.
Presentatie en organisatie: Karel Kanits en Debby van den Bergh (Stichting Verbergh)

De volgende editie van Haagse Helden staat gepland voor….. (zie onze Facebookpagina voor de meest actuele info.

Midzomernacht

Midzomernacht is een gevarieerd twee uur durend programma met dichters, verhalenvertellers en troubadours die de liefde in al haar facetten bejubelen of verguizen. In de eerste editie(s) deden mee:

Guus van der Steen – bekend als acteur en rapper van de hiphopformatie Kernkoppen. Guus werd vorig jaar in de ‘Van Dale SPOKEN Awards verkiezing’ gekozen als hét talent en de ‘Meest Inspirerende Ontdekking’.

Annick Huijbrechts – een veelzijdige schrijver en dichter die professioneel teksten schrijft voor haar eigen bedrijf Turtle Art maar ook voor kleinkunstformatie Kluister waarin zij ook haar muzikale talenten vertoont.

Karel Kanits – schrijver en auteur van ‘De teennagels van Keith Richards’ en ‘Geef mijn gezwel ook wat te zuipe..!’ Karel is al meer dan tien jaar vast onderdeel van het populaire Haagse programma Puur Gelul.

Willemijn Jansen – dichter en kleinkunstenaar. Met haar hilarische gedichten weet ze steeds verrassend uit de hoek te komen.

Alexander Franken – de dichterlijke troubadour van het gezelschap. Alexander schrijft, publiceert en  organiseert Podium X, een geprogrammeerd open podium voor cabaret, muziek, poëzie en kleinkunst.

En natuurlijk Debby van den Bergh – schrijver en dichter en auteur van ‘Gediggies’ en ‘Vlucht naar Curaçao’.

Debby Midzomernacht

DichterBij Rijswijk

Een aantal schrijvers staan op unieke locaties in het oude centrum van Rijswijk en dragen voor uit eigen werk. Ondanks de naam gaat het niet alleen om dichters maar om veelzijdige schrijvers. Tijdens de editie van 2017 startte de bijeenkomst met een welkom in het Museum van Rijswijk waarna vier groepen zich verdeelden over vier locaties.

De voordrachten duren een x-tal minuten en het gehele programma duurt ongeveer twee uur. Na afloop komt iedereen weer samen in de centrale locatie waar ruimte is om een drankje te bestellen en na te praten met elkaar en de schrijvers.

Organisatoren Frits en Debby en de schrijvers Karel Kanits, Marcel Verreck en dichter Harry Zevenbergen.
Organisatoren DichterBij Rijswijk-1 Frits en Debby en de schrijvers Karel Kanits, Marcel Verreck en dichter Harry Zevenbergen.

Volksdichters & Troubadours

Met dit programma wil Debby de eenzame en minder bedeelden in onze samenleving een hart onder de riem steken.  Het twee uur durende programma heeft hetzelfde format als Midzomernacht, een zeer gevarieerd gezelschap van dichters, verhalenvertellers en muzikanten. Evenement zal in een buurthuis of wijkcentrum plaatsvinden vanwege de toegankelijkheid.

Alexander Franken

Midwinternacht

Een vanzelfsprekende variant op ‘Midzomernacht’. In het hartje van de winter met een gezelschap onder warme dekend, bij een knapperend vuur onder de sterrenhemel genieten van voordrachten van schrijvers, dichters en vertellers. verhalen waar je warm van wordt. Op 13 januari 2017 organiseerde Stichting Verbergh dit literaire evenement voor de eerste maal. In Pijnacker, bij de kampvuurplaats van De Notelaer, droegen Arno Weijgertse – bekend van diverse verhalen(bundels) waarin hij ervaringen met de Randstadrail beschrijft,  Erik Bevaart – verhalen waaruit zijn passie voor muziek bleek en Debby van den Bergh (nader intro onnodig) voor uit eigen werk. Als klap op de vuurpijl verzorgde het trio
Triple Fun, voor het Pijnackers publiek wellicht bekend van een van hun laatste optredens tijdens het festival van De Verbeelding, de muzikale intermezzo’s.