Walter Vermeer

Walter Vermeer (1967) studeerde aan de faculteit der historische en kunstwetenschappen van de Erasmus Universiteit Rotterdam (afstudeerrichting communicatie en voorlichting) en is sinds zijn 18e bezig met theater. De “uit-de-hand-gelopen-hobby” resulteerde in een carrière van part-time kantoorwerk (evenementenorganisatie) en part-time werk voor het theater.

Walter volgde diverse opleidingen op het gebied van theater- en filmregie en acteren (1988-heden). Opleiding tot dramadocent, scholing tot regisseur d.m.v. cursussen en workshops bij o.a. de Vrije Akademie Delft, het Koorenhuis, het Kunstgebouw, de Nederlandse Vereniging voor Amateurtheater NVA. Daarnaast heeft hij zich gestort op tekstschrijven voor theater en ook hierin diverse workshops en masterclasses gevolgd. Zijn meer dan 20 theaterteksten zijn gepubliceerd bij uitgeverij Grosfeld en worden nog regelmatig her en der gespeeld.

Sinds de (her)oprichting in 1985 was Walter 25 jaar verbonden aan toneelvereniging ’t Speeltoneel te Pijnacker. Eerst als speler, later ook als bestuurslid, regisseur en artistiek leider. In die laatste functie was hij belast met de aansturing/begeleiding van alle regisseurs, cursusleiders en coördinatoren.

Walter zet zich in zijn woonplaats in voor een beter cultuurklimaat. Zo heeft hij jarenlang onderdeel uitgemaakt van Stichting De Verbeelding, die elk jaar in september een grootschalige culturele manifestatie organiseert. Hij heeft het initiatief genomen tot de oprichting van de Werkgroep Theater in Pijnacker-Nootdorp (WTPN), de belangenbehartiger voor ruimte voor podiumkunsten in de gemeente. Hij was de eerste voorzitter van het cultuurplatform, een officiële gesprekspartner van het gemeentebestuur. Walter is initiator en producent van verschillende samenwerkingsproducties. De eerste daarvan, ‘het meisje met de zwavelstokjes’ (2001) werd speciaal t.g.v. het internationaal jaar van de vrijwilliger gespeeld. Aan de productie deden 11 organisaties en 225 personen mee. Het laatste wapenfeit op dat vlak – ‘1001 nachten’ – werd in september 2016 opgevoerd.

De laatste jaren ligt de nadruk meer op produceren en regisseren dan op acteren, alhoewel Walter nog regelmatig te zien is in de (kinder)films van Jelger de goochelaar en ieder jaar in de (favoriete) rol kruipt van Sinterklaas voor de Stichting Sint In Pijnacker, die hij heeft opgericht in 2007.

Ga naar: Walter – schrijver
Ga naar: Walter – acteur